JEG REJSER TIL FÆRØERNE

FÆRØERNE 2019

Hey loves!

I går aftes tog min kæreste imod mig i lufthavnen, når jeg vendte hjem til København fra Færøerne. Turen var fantastisk, og Bergtora, min veninde, fik vist mig de flotteste steder og den smukkeste natur. Jeg priser mig lykkelig over, at jeg havde mit spejlreflekskamera med (men det har nu også været en trofast følgesvend på alle mine rejser).
Nedenfor kan I se billeder og læse kort om dagene på Færøerne.

Dag 1:

Vækkeuret ringede kl. 03.15. Jeg ville være i lufthavnen to timer før, som man jo skal, bare for en sikkerheds skyld. Det er første gang jeg rejser helt alene, og selvom jeg har rejst et ocean gange efterhånden, er det noget andet. Jeg er lidt (læs: meget) af en tryghedsnarkoman, og at have en støtte ved min side, fx ift. rejser, er at foretrække for mit vedkommende. Men de nervøse sommerfugle i min mave, skal selvfølgelig ikke afholde mig fra eventyr! Og ved I hvad? Det var let, og jeg spurgte kun én person, for at være sikker på, om jeg måtte bruge hvilken som helt maskine til at tjekke min bagage ind. Det kan godt være at det er barnemad for de fleste, men for mig var det virkelig en personlig sejr og et selvtillids boost!

Jeg kom om bord på flyet og rejsen begyndte. Da vi nærmede os Færøerne begyndte en tyk tåge at dække for vinduernes udsigt. Der blev meddelt i højtaleren, at vi måske ikke kunne lande pga. det tågede vejr. Jeg tog høretelefonerne i hvert sit øre og sad og kiggede ud i tågen. Pludselig begyndte flyet at bumle og hoppe. Jeg slukkede musikken, da jeg troede det var en form for turbulens. Børnene på flyet begyndte at skrige, og i et kort sekund smittede deres skræk af på mig. Men flyet var bare landet og det havde været en lidt voldsom landing.

Bergtora ventede på mig i velkomsthallen. Vi kørte lidt rundt og så hen til båden, som skulle sejle os til øen Mykines. Det var en flot tur, men desværre ville tågen ikke fortage. Vi fik alligevel set den flotte natur, spist frokost (færøsk laks på rugbrød) blandt fritgående får, og så en masse søpapegøjer! De er godt nok nuttede. Vi besøgte også Johan, som er en mand Bergtora kender, på øen. Han havde fire unge rejsende boende hos sig. Dem faldt vi i snak med, efter vores lange gåtur.

Efter ca. 6 kølige timer på Mykines, fik vi en varm kakao på den lokale café og sejlede derefter til Vágar igen. Køreturen fra Vágar til Kirkjubøur, som er der Bergtora bor, tog en time. Turen var smuk og jeg var ret fascineret af tunnellerne under havet, som vi måtte igennem. I Kirkjubøur tog Bergtoras mor imod os med åbne arme og madpandekager på spisebordet! Det var så hyggeligt at spise sammen med min venindes familie, og se hvor hun stammer fra! Efter maden gik vi rundt i den lille by. Utrolig idyllisk. Dagen sluttede med te, kaffe og godter foran fjernsynet, hvor vi så Desperate Housewives til kl. 23 ish.

Dag 2:

Dagen startede med et fint morgenmadsbord. Pandekager, hjemmebagte boller, ost, syltetøj, vindruer m.m. Dét var lækkert. Jeg elsker at blive forkælet, og det må jeg sige, at jeg er blevet! Efter morgenmaden pakkede vi resterne ind i sølvpapir, så vi havde madpakker til den kommende køretur! Vi tog fra Kirkjubøur til Thorshavn og gik en tur.

Derefter kørte vi til et vandfald som hedder Fossá, og gik en tur op over det lille bjerg, så vi kunne nyde den flotte udsigt.

Det var en lang køretur med mange smukke stop undervejs! Blandt andet Saksun, som jeg var helt vild med.

Om aftenen skulle vi spise færøsk mad hos Bergtoras far. Jeg er vild med laksen og deres helleflynder salat med æg og karry. Det mere traditionelle som spæk, tørret fisk og fermenteret fårekød var interessant, og smagte fint, men ville ikke være noget jeg bestilte, hvis det stod på et menukort, hihi.

Senere kørte vi til havnen og sejlede ud på havet for at fiske. Vi fik en torsk på krogen, som blev vores aftensmad dagen efter.

Dag 3:

På tredjedagen regnede det nærmest fra morgen til aften. Derfor var vi kulturelle og besøgte Norðurlandahúsið (det nordiske hus), Listasavn (kunstmuseum), og tog i biografen om aftnen for at se den nye Løvernes konge i Havnar Bio! Vi blev ikke skuffede; den er jo bare sød. Vi handlede også ind til fiskesuppe i Bónus og aflagde det lokale center, SMS, et besøg.

Dag 4:

Sidste dag på Færøerne.

Vi kørte en tur, og heldigvis var vejret klart og ikke toget (de fleste steder altså, haha! Man ved aldrig med vejret på Færøerne og Island). Vi så Múlafossur, som var et af mine must-see ønsker på Færøerne. Det var bestemt ikke skuffende!!

Vi var også på den nye café Fiskastykkið, som laver utrolig velsmagende mad!!!! Alt er hjemmelavet. Vi fik fiskesuppe, brød med smør og rabarbersaft. Og dyrk lige deres fiske-lamper. De er så cool, haha!

Det har været en fantastisk tur og jeg kan varmt anbefale Færøerne som rejsedestination.