NOGET OM NOGET SVÆRT

DE NYE ALGORITMER PÅ DE SOCIALE MEDIER (ENGAGEMENT BAIT, HVAD & HVORFOR)

Hey loves!

Her i går var jeg til en Google workshop, med Bloggers Delight, omhandlende de nye algoritmer på de sociale medier. Det var enormt omfattende! Alt det med algoritmer indenfor de sociale medier er en smule nørdet, hvilket vil sige at det egentlig kun har en relevans, hvis man har en forretning, blog, Instagram osv.

Nu har jeg ikke blogget i flere år som mange andre, og derfor har min blog ikke været ramt af algoritmen, som sådan. Jeg kan dog mærke det på min Instagram, som jeg har haft siden 2011, eller noget i den dur.

Min opfattelse er, at man som erfaren blogger tydeligt må have mærket konsekvensen af algoritmens slag. Det kan mærkes på den måde, at der ikke længere er den samme aktivitet, interaktion og dynamik. Den tidligere respons man fik fra læsere og følgere daler… Hvilket jo altid er ærgerligt. Vi laver jo det vi laver for jer, så derfor er det pisse fedt, at I nogen gange viser engagement!

Lad os starte med hele den her algoritme-smører.

Hvorfor kom algoritme-ændringen?

Ændringen kom fordi at Facebook’s aktiekurs er steget i takt med at månederne er gået. Og i takt med at denne aktiepris på Facebook er steget, er procentdelen af de personer man når ud til, og dem som følger med, faldet løbende. Det har faldet over det sidste års tid. I starten nåede man ofte 13% af ens følgere på eks. Facebook. Nu når man omkring 2%.

Hvad betyder algoritmen?

Algoritmen betyder at man højst sandsynligt skal betale nogle kroner, hvis man gerne vil bruge Instagram og Facebook fremadrettet, på et mere professionelt og arbejdsmæssigt niveau. Jeg fandt ud af til workshoppen, at hvis man skal lave en betalt annonce på Facebook, skal man ikke hedde Thea Munch og bære rundt på en sulten mave; for hold kæft… Dét skidt er indviklet, og jeg kan ikke tænke på tom mave, haha!

Algoritmen betyder også…

– Det kan være svært at nå ens følgere og læsere, og samtidig også at integrerer med nye følgere og læsere.

– Samtidig kommer der mere relevant materiale ud til os på forskellige platforme. Algoritmen går altså ind og ser hvad der er relevant indhold for netop os.

– For at skære det helt ud i pap. Algoritmen handler om at få fraskåret alle de dårlige content og fremhæve det gode. Du kommer altså til at se mere organisk materiale fra familie og venner, frem for konkurrencer og kattevideoer (selvom de er mega søde).

Mark Zuckerberg

En meget omtalt mand i medierne. Mark er iværksætter og grundlægger af Facebook.
Ham her Mark-drengen vil gerne have mindre af nogle bestemte ting på Facebook. Det han helst ser ude af Facebook verdenen er engagement bait, hvilket betyder: tag jeres venner, kommenter videoen, stem, reager og del. Også kaldet ‘sjovt skrald’. Det her engagement bait har fået mange brugere til at miste lysten til at benytte Facebook. Derfor lavede Mark den her meget omtalte algoritme-ændring, som i bund og grund skulle ændre det indhold, der ligger på sitet, med det formål at få brugerne tilbage til Facebook igen.

Han vil også gerne have store sider væk som f.eks. Tasty, der førhen har levet af deres organiske reach. Grunden til dette er at Facebook er en virksomhed – og selvfølgelig vil en virksomhed gerne tjene penge på det der vises på netop deres spalteplads.

Betalt annoncering er det nye sort

Det lyder lidt som om, at man må ofre nogle kroner på at slå den her algoritme halvt ihjel. Betalt annoncering går så ud på, at man skal betale Facebook, som er den helst store spiller, der faktisk også ejer Instagram, nogle kroner. Beløbet bestemmer man helt selv. Facebook vil derefter sætte den valgte annonce ud til nogle bestemte målgrupper, med de personer der er blevet oplyst om inden udgivelse.
Derudover er der 14 millioner daglige brugere i Skandinavien på Facebook. Ved at bruge annoncekroner, hvor man betaler for at nå ud til brugerne, kan man nå alle de her mennesker meget nemt. Betalt annoncering er en smart måde at brande sig selv på, men også til at få skabt nye følgere og læsere (måske også uden for Danmark).

Organiske opslag

Organiske opslag på eksempelvis Instagram og Facebook vil sige, at man som influent slår noget op på ens domæne, og derved når ud til de folk der allerede læser og følger med.
Der er dog noget man kan gøre for at fremme ens organiske domæne. I stedet for blot et billede, så brug mere video. Andelen af de følgere man når ud til på de sociale medier vil typisk stige en smule ved brug af relevant videomateriale.
Videofunktion er åbenbart også det nye.

Tip 1: brug livevideoer på Instagram og Facebook. Sådan når du nemmere flere folk.

Tip 2: Del relevant indhold med dine læsere og følgere, i stedet for at dele, bare fordi der skal deles.

Svært ved at nå ud til følgerne?

Hvis man har noget content, man har svært ved at nå ud med, skal man oprette grupper som er relevant for det content man gerne vil dele. F.eks. hvis man lavede en gruppe på Facebook omhandlede mode, vil de tilmeldte i gruppen være nemmere at nå, da indholdet vil komme direkte til dem, når de har klikket ’tilmeld’.

Jeg håber at jer der stemte i min meningsmåling på Instagram i går, omkring indlægget her, er blevet klogere.
Nu vil jeg gå i seng, da jeg skal op kl. 03.45, for at komme på arbejde i morgen tidlig.
Kryds fingre for at jeg kan sove! Det bliver jo kun mørkt til midnat her i sommerperioden…

– T <3

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

NOGET OM NOGET SVÆRT