WHAT I EAT IN A DAY #4

MINE 12 TIPS TIL AT DÆMPE EKSAMENSNERVØSITET

Hey loves.

Nervøsitet i form af sved på panden. Frygt i form af vejrtrækningsbesvær. Rastløsheden tager roret over kroppen, og hjernen bliver pludselig styret af en angstfuld beruselse. Hjertet hamrer som om hundredevis af stærke tinsoldater vil ud af brystkassen på én gang. Alt går i slow motion, men på samme tid befinder man sig i en Hennessey Venom F5 på en racerbane. Følelserne er godt rystet sammen som en cocktail; det er fedt snart at være færdig, men hvem holder af at være til prøver og eksaminer… Let’s be real.

Jeg har selv lidt meget(!!) af eksamensnervøsitet i mine skoleår. I folkeskolen, i 10 klasse og i gymnasiet.
Vejrtrækningsproblemer, svedeture, voldsom hjertebanken og noget jeg kalder stopknappen, som gør at man bare går i stå (går i baglås) – alt dét oplevede jeg gang på gang, til næsten alle mine eksaminer.

Med årerne er jeg blevet bedre til det. At stå frem. Tale foran folk. Møder. Præstere. Holde hovedet koldt og ikke gå i baglås. Det har godt nok taget sin tid… Jeg bliver stadigvæk mega, mega nervøs, men jeg er blevet god til at håndtere mine nervøse træk, der før var en stor stopklods for mig.

thumbnail_img_2840

Før jeg deler mine tips med jer, vil jeg blot pointere at det er tips der har virket pisse godt for mig – men nødvendigvis virker alle 12 tips ikke for dig. Jeg håber dog på at hjælpe jer, der er nervøse for eksamen, godt på vej.

FØR EKSAMEN:

Tip 1: husk på at gennemsnit og gode karakterer ikke er alt. Lad for Guds skyld være med at miste modet til et tal. Du kan ikke gøre mere end dit bedste, og dit bedste er ALTID nok.

Tip 2: læg dine noter i overskuelige mapper på computeren eller i papirformat. Det er aldrig rart at sidde til prøverne uden et overblik.

Tip 3: spis/snack gode og sunde ting imens du forbereder dig. Blåbær = hjernemad. Jeg kan også anbefale nødder, grøntsager, frugt og andre bær. Chokolade hjalp mig også! 😉 

Tip 4: giv dig selv plads til gode stunder under eksamensræset. Det er vigtigt med pauser – så tænker man bedre efterfølgende. Gå ture og få frisk luft. Det er også klogt at dyrke motion eller træne, da endorfiner skaber glæde og dæmper stress, nervøsitet og angst. Sørg også for at være udhvilet og passe sengetiderne. En god nats søvn (eller en lur om dagen) hjælper på din indlæring. Læg det eksamensrelaterede væk i små periode á en times varighed eller to.

Tip 5: du skal finde din egen måde at arbejde på: hvornår koncentrere du dig bedst? Med musik? I stilhed? Det er vigtigt at du kender dig selv og den måde du arbejder bedst på.

Tip 6: det er også super godt hvis du beskriver/skriver dine tanker og følelser ned omkring den angst/nervøsitet du oplever. Det siges at kunne reducere din nervøsitet, hvis du sætter ord på den kort tid inden eksamen. På den måde bliver du bevidst, og dette vil muligvis hjælpe i selve eksamenssituationen.

Tip 7: vær i god tid. Undgå paniklæsning og stress. Forbered dig i (alt for) god tid – det har i hvert fald altid hjulpet mig GODT på vej!

thumbnail_img_7814

UNDER EKSAMEN:

Tip 8: igen er det godt for dig at have sunde snacks med. Frugt, nødder, bær, juice og energibarer.

Tip 9: tænk positivt og i punktform. Sådan kommer du let fra start – altså ved at danne dig et overblik over opgaven. Skriv ned, som var det en to-do liste, og gå slavisk igennem listen, punkt for punkt. Hvis det hjælper dig at springe frem og tilbage på din liste, er dét hvad du gør.

Tip 10: tro på dig selv, UANSET hvad.
Historie: dengang jeg skulle til religions eksamen i gymnasiet, trak jeg et fint emne, som jeg havde et par noter omkring. Jeg havde 30 minutters forberedelsestid (eller hvad det nu var). Klappen gik ned og jeg gik i baglås. Mine øjne var smeltet fast til ordene på papiret, og mine pupiller rykkede sig ikke. De 3 sider som jeg skulle læse, analysere og fortolke, fik jeg ikke engang skimmet igennem. Jeg nåede kun at læse den ene side, og pludselig kom min lærer ind og spurgte om jeg var klar. Smilet kom frem på mine læber og jeg overbeviste mig selv om at jeg var klar. Nej, jeg nåede ikke noget i min forberedelsestid, men jeg havde fuldt godt med i timerne, hvilket jeg håbede blev min redning. Jeg kom ind, begyndte at prædike det bedste jeg kunne. Svarer på spørgsmål. Bruge fagbegreber osv. Det var et mirakel at jeg bestod, og så med et fucking 12-tal. Jeg var målløs. 

Tip 11: berolig dig selv med en dyb vejrtrækning. Bevar roen hvis du er bagud. Træk vejret tungt og roligt. Dybe vejrtrækninger – gerne fem gange. Dette punkt er et af de vigtigetse – som du bør benytte dig af inden, under og efter eksamen. 

Tip 12: afstem dine forventninger til virkeligheden. Du behøver ikke et 12-tal, for at være betydningsfuld og dygtig. Selvom du måske dumper, er du stadig et lige så smukt, sødt og rart menneske, som du var før dit eksamensbevis blev brændemærket sort på hvidt. I sidste ende får du ikke et bedre liv af en god karakter. Det der gør livet til et godt liv at leve, er de mennesker omkring os, og kærligheden vi deler sammen med dem.

– T <3

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

WHAT I EAT IN A DAY #4