NU MED BRILLER

GUIDE: SÅDAN UNDGÅR DU JETLAG

Hey loves!
Her kommer der en lille og nem guide til hvordan man kan undgå jetlag (eller i hvert fald minimere den!).

14793756_10208959951893548_549994846_n

Jeg har rejst ret meget i mine 22 år, og ved derfor nogenlunde, hvordan man skal håndtere sit jetlag.

1.
Drik vand. Hele tiden. Flere gange end du føler tørst. Flyet er et tørt miljø, hvilket vil sige, at du har brug for mere vand, end du umiddelbart går og tror.

2.
Lys og mørke. Reguler selv ved at benytte sovebriller.

3.
Frisk dig op løbende. På flyet kan du tage lidt vand i hoved, og når du kommer frem til din destination, er det godt at tage et brusebad (eller måske benytte poolen, hvis der er en tilgængelig).

4.
Spis rigeligt med mad. Tag imod flymaden, hvis du ikke selv har forsyninger med i tasken. Et godt tip er at omstille sig mentalt på den nye tidszone, hvilket du gør ved at spise det måltid, der høre den nye tidszone til. Glem at du måske skulle have spist aftensmad lige nu, hvis du var i f.eks. DK, og omstil dig til den nye tid, som måske antyder at det er tid til morgenmad. Du skal altså sørger for at spise det måltid, der høre til den lokale tid.

5.
Søvn… Men hvis du ligesom jeg ikke kan falde i søvn i et fly: sovepiller… Jeg tog for første gang sovepiller på en langdistance rejse i år (til og fra Mexico), da jeg altid har utrolig svært ved at falde i søvn i et fly. Faktisk KAN det ikke lade sig gøre, at jeg får lidt timer på øjet. Derfor gav jeg pillerne en chance, og det virkede bare hammer godt for mit vedkommende. Jeg undgik fuldkommen mit jetlag, og kom veludhvilet til Mexico, og hjem til Danmark igen. Dog vil jeg ikke anbefale jer at tage sovepiller, med mindre I som jeg selv, har ekstremt svært ved at falde til ro i rejsetiden. Søvnløsheden jeg gennemlever på rejser, påvirker helt klart min evne til at fungere og er for mig en stor belastning – specielt på meget lange flyture, f.eks. på over 8 timer. Normalt fraråder man folk at tage sovepiller, hvilket jeg godt kan forstå. Den naturlige søvn er helt klart bedst! Sovepiller kan skabe afhængighed ved regelmæssigt brug, og derfor er pillerne bestemt ikke en langvarig løsning, der skal bruges i tilfælde af søvnproblemer.
Man skal ALTID bruge lægemidler mod jetlag med STOR forsigtighed.

6.
Overhold altid de lokale sengetider! Jeg om nogen ved at det kan være svært, men det virker. Selvom du er træt efter den lange rejse, kan du blive nødsaget til at holde ud og kun gå i seng når mørkets frembrud melder sig – ellers bliver din nye døgnrytmen ikke en fis værd. Det handler om at omstille sig selv fra starten af. 

7.
En god nakkepude, så du ligger behageligt. Det er vigtigt at pakke en god håndbagage, så du ikke mangler noget under flyveturen.

30726459_822541954613227_619754366940433110_nOverordnet set, handler det om at tilpasse sig de forskellige rytmer: sove- og spiserytmerne på den nye destination.
Du hjælper din krop bedst, ved at omstille og tilpasse dig hurtigst muligt.

– T <3

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

:lion: 
:grinning: 
:grin: 
:joy: 
:smiley: 
:smile: 
:sweat_smile: 
more...
 
 

Næste indlæg

NU MED BRILLER